Difference between revisions of "Leden:0110063 - Beleidsplan schuldhulpverlening 2012-2015"
m (Tekst vervangen - 'Onderwerp=' door 'Onderwerp raadsnota=') |
m (1 revision imported) |
(No difference)
|
Revision as of 13:27, 11 April 2016
Eerste termijn
Dank u wel…
Voorzitter,
Meer nog dan bij het vorige beleidsplan, staat bij het nieuwe beleidsplan de eigen verantwoordelijkheid centraal. Gezond Burger Verstand is van mening dat we voorzichtig moeten zijn met de stelling: Minimale hulpverlening vanuit de gemeente, waarbij de hulpverlening zo beperkt en kort mogelijk is, en maximale eigen verantwoordelijkheid bij de burger. De burger is immers niet zomaar in de problemen gekomen. Gezond Burger Verstand zegt: Liever uitgaan van de hulp bieden die NODIG is en niet als uitgangspunt minimaal.
Wij nemen aan dat de verzoeker erkent dat hij schulden heeft op het moment dat hij zich tot de gemeente wendt voor hulp. Een plan van aanpak maken lijkt ons een goed plan en daar de verzoeker voor te laten ondertekenen onderstreept de noodzaak voor de verzoeker zich daar aan te houden.
Bij dreiging van overschrijding van het budget, bepaald niet onwaarschijnlijk gezien de nieuwe regels en wetgeving die op ons af komen,wordt eventueel gedacht aan een aanscherping van de nog vast te stellen beleidsregels op het gebied van toegankelijkheid en het verkorten van de trajectduur. Uitgaande van de uitkomsten van het onderzoek van de Hogeschool Utrecht lijkt dit echter zeer onverstandig. Uit dit onderzoek blijkt immers dat schuldhulpverlening uiteindelijk het dubbele opbrengt. De grootste besparingen zitten in de bijstandsuitkeringen en huisuitzettingen. Van dit laatste profiteert de woningcorporatie; volgens het onderzoek woont maar liefst gemiddeld 77% van de verzoekers in een sociale huurwoning. De gemeente zou dus met name met Thuisvester in gesprek moeten gaan; niet alleen om vroegtijdig financiële problemen te detecteren, maar zeker ook om de mogelijkheden van cofinanciering te bespreken.
We kunnen dus, uitgaande van het onderzoek, beter niet bezuinigen op de schuldhulp en het budget overschrijden als dat nodig blijkt te zijn. Wij zouden graag een reactie van de wethouder horen over dit laatste punt.
Ook lijkt het Gezond Burger Verstand niet verstandig te veel in te zetten op hulp vanuit het eigen sociale netwerk van de verzoeker. Mensen met schulden hangen dit doorgaans niet aan de grote klok, maar houden dit liever verborgen. Schaamte en het gevoel dat je omgeving dat beoordeelt als gefaald te hebben, spelen daar een belangrijke rol in. Dat kan ook een reden zijn dat het uit de hand loopt.
Dit laatste brengt mij nog op de wachttijden. Er wordt gesteld dat de wachttijden kort zijn door te werken met een inloopspreekuur. Het moment dat mensen voor hulp aankloppen bij de gemeente, is waarschijnlijk in veel gevallen een uiterste moment, het moment dat men echt in financiële en daardoor wellicht ook in psychische nood verkeert en geen uitweg meer ziet. Tijdens een inloopspreekuur wordt een globale inschatting gemaakt van de problematiek en binnen 4 weken vindt een vervolgafspraak plaats, waarbij de hulpvraag wordt vastgesteld. Tijdens de vervolgafspraak die binnen 4 weken plaats vindt, wordt echter nog steeds geen concrete hulp geboden. Die concrete hulp kan nog veel langer duren en intussen lopen de schulden en incassokosten op.
In de Gedragscode Schuldregeling is het 120-dagen model ingevoerd. Dat wil zeggen dat na ondertekening van de overeenkomst tot schuldregeling binnen 120 dagen duidelijk moet zijn of een schuldregeling voor de schuldenaar kan worden opgezet. Wij vragen ons af of dit model bij de Kredietbank Nederland wordt gehaald. Gezond Burger Verstand wil graag van de wethouder weten of dit nu en in de toekomst door onze gemeente wordt gemonitord en of daar duidelijke afspraken over zijn of worden gemaakt met de organisatie aan wie de schuldhulpverlening uitbesteed wordt.
Ik ga afsluiten….Het komt hier op neer, dat naar de mening van Gezond Burger Verstand, het in het belang is van alle partijen, zowel voor de schuldenaar als voor de gemeente, maatschappelijk werk en andere betrokken partijen, zoals Thuisvester en het gas- en lichtbedrijf, dat er heel snel ingegrepen wordt en dus op zo kort mogelijke termijn concrete hulp geboden wordt teneinde de schulden niet verder te laten oplopen.
Tot zover voorzitter