Difference between revisions of "Leden:0130032 - Startnotitie Jeugdzorg"
m (Text replacement - "Raadsvergadering=Raadsvergadering" to "Raadsvergadering=Leden:Raadsvergadering") |
m (Text replacement - "Onderwerp=" to "Onderwerp raadsnota=") |
||
Line 2: | Line 2: | ||
|Raadsvergadering=Leden:Raadsvergadering 2013/06/25 | |Raadsvergadering=Leden:Raadsvergadering 2013/06/25 | ||
|Nummer raadsnota=0130032 | |Nummer raadsnota=0130032 | ||
− | |Onderwerp=Startnotitie Jeugdzorg | + | |Onderwerp raadsnota=Startnotitie Jeugdzorg |
|Behandelaar=Marjan de Meijer | |Behandelaar=Marjan de Meijer | ||
|Beleidsterrein=Maatschappelijke zorg | |Beleidsterrein=Maatschappelijke zorg |
Latest revision as of 17:46, 11 April 2016
Eerste termijn
In de Startnotitie en de andere stukken staat veel informatie met betrekking tot koers en aanpak. Daarnaast zijn er nog onzekerheden en financiële risico's, ook vanwege lopende cliëntentrajecten. Een complex verhaal, een transformatie, met vele haken en ogen, waarbij samenwerking met andere regiogemeenten onvermijdelijk is. De Startfoto is nog niet gereed. Waarom is het verkrijgen van cijfers bij de betrokken instanties zo tijdsintensief? Op het moment dat de Startfoto gereed is zal er meer duidelijkheid zijn over de omvang, maar ook nog maar deels. Een concreet overzicht van de doorlopende indicaties wordt aan de gemeente pas vrijgegeven na publicatie van de nieuwe jeugdwet. Wij zullen daarom nu niet te diep op deze Startnotitie in gaan. Gezond Burger Verstand kan zich wel vinden in de visie, waarden en leefregels.
Opgroeien en opvoeden kan gepaard gaan met problemen, kinderen puberen en zetten zich af tegen de ouders. We moeten opvoedproblemen en ander afwijkend gedrag niet onnodig problematiseren, maar waar ligt de grens? Hoe bepaal je of een opvoedprobleem uit de hand dreigt te lopen? Daar zijn ervaringsdeskundigen voor nodig. Liefst deskundigen die ook zelf ervaring hebben met opvoeden. In weer andere gevallen kan het zo zijn dat er wel degelijk problemen zijn, maar dat de ouders die juist niet onder ogen willen zien.
Preventie, vroegsignalering en eigen kracht moeten leiden tot een besparing op de specialistische zorg. Maar ook meteen de júiste zorg aanbieden bespaart geld en, belangrijker nog, is veel beter voor de client, het kind. Geen specialistische zorg waar het niet echt nodig is.
De in te zetten generalisten zullen van vele markten thuis moeten zijn. De keuze om een kind wel of niet door te verwijzen naar een specialist vereist deskundigheid. Gezond Burger Verstand denkt dat het moeilijk is om alleen aan de hand van een checklist te bepalen wie wel en wie niet in aanmerking komt voor specialistische zorg. Daar komt maatwerk aan te pas. Dat de generalist een beroep kan doen op een adviesteam vinden wij daarom een goede zaak.
Gezond Burger Verstand vindt tevens, dat we moeten oppassen dat de zwaardere gevallen niet de dupe gaan worden van goedkopere zorg.
De huidige instellingen die met jeugd te maken hebben beschikken tezamen al over een behoorlijke deskundigheid op het gebied van zorg voor jeugdigen. Gezond Burger Verstand vindt dat deze bestaande expertise in kaart gebracht moet worden. Vanwege de enorme toename van taken zal deze kennis vervolgens moeten worden verbreed.
En dan nog tot slot over de inloopfunctie bij het Centrum Jeugd en Gezin. Gezond Burger Verstand hoopt dat er binnen het nieuwe Oosterhouts Jeugdcollectief toch ruimte gemaakt kan worden voor een laagdrempelige inloopfunctie, een algemeen inlooppunt voor Jeugd en Gezin. De bekende instanties, zoals consultatiebureau, schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk blijven bestaan en worden zoveel mogelijk fysiek bijeengebracht, maar bij bepaalde vragen zal misschien niet direct aan 1 van die instanties gedacht worden en zou een algemeen inlooppunt practisch kunnen zijn. Voor sommige mensen is persoonlijk contact ook makkelijker dan bellen.
Tot zover.