Steunfractievergadering 2013/12/16
Opening
Ad opent de vergadering
Busstation
Busstation Leijsenhoek: Ad heeft een stuk geschreven voor de Raadsvergadering over dit onderwerp. In het kort gezegd komt het neer op het standpunt van GBV is dat het busstation nu niet op een ideale plaats ligt. Het is klein, weinig faciliteiten voor gebruikers van het openbaar vervoer en er is weinig parkeergelegenheid. De investering die door de gemeente moet worden gedaan voor de aankoop van het busstation van de projectontwikkelaar is fors, net als de jaarlijks beraamde onkosten die na de aankoop voor rekening van de gemeente komen. Beter kan gekeken worden naar een andere / betere plaats voor het busstation en daar in investeren waarbij ook gekeken wordt naar de toekomst. Bij de Leijsenhoek moet wel een uitgebreide halte blijven voor de toegankelijkheid naar het centrum van de stad.
Gemeentelijke belastingen
De gemeentelijke belastingen voor 2014 stijgen ondanks de toezeggingen van de gemeente dat deze zouden dalen (afvalstoffenheffing zou dalen als gevolg van Diftar). Deze daling blijkt niet het geval te zijn. De afvalstoffenheffing gaat vanaf 2014 weer stijgen omdat Diftar ten onder gaat aan haar eigen succes. Burgers scheiden te goed, zodat er minder wordt verdient aan het afval door de gemeente. De kosten voor het ophalen dalen, maar de vrachtwagens moeten toch de volledige wijken doorrijden om te kijken wie zijn vuil heeft aangeboden. de kosten voor het afvoeren daarentegen stijgen omdat steeds verder weg moet worden gereden om het afval te lossen tegen hogere losprijzen.
Dit alles heeft volgens de ambtenaren tot gevolg dat het vastrecht moet gaan stijgen van € 74,- naar € 108,- per jaar. Ook het kilotarief voor het restafval gaat in 2014 omhoog om ervoor te kunnen zorgen dat de gemeente de kosten voor de afvalverwerking te kunnen dragen. Voor 2014 gaat het inhouden dat burgers ongeveer weer hetzelfde kwijt zijn aan gemeentelijke belastingen als het geval was in 2012 (ten tijde van voor de Diftar). Voor gezinnen geldt dat de stijging zelfs boven het niveau van 2012 gaat uitkomen, omdat zij meer kilo's aanbieden dan eenpersoons huishoudens. Gezinnen worden om deze reden op het einde van het jaar zwaarder aangeslagen. Bij het Diftar-systeem betaalt immers de vervuiler.
Arno merkt op dat de afvalstoffenheffing met 25% is gestegen tegen landelijk 4% en verwijst daarvoor naar COELO. Ad merkt op dat het plaatje dat de gemeente schetst niet lijkt te kloppen. In het plaatje staat aangegeven dat in 2013 de kosten die de gemeente voor de afvalstoffenheffing heeft moeten maken zijn onttrokken aan de algemene reserves. Deze werkwijze zorgt voor een daling in het percentage van de daling in 2013 en de daarop volgende stijging in 2014. Vermoedelijk hebben ze niet willen laten zien dat de afvalstoffenheffing in 2013 daalt en in 2014 weer stijgt naar het niveau van 2012, terwijl na 2013 minder diensten worden aangeboden (afval wordt minder vaak opgehaald). Burgers worden op deze manier gestraft omdat zij goed scheiden en daardoor minder afval aanbieden. Dit was te verwachten (in andere gemeenten stegen ook de kosten na de invoering van de Diftar). De stijging van de kosten is voor GBV nog niet zo zeer het probleem, wel dat de burgers zijn voorgelicht/voorgehouden dat de kosten juist zouden dalen. Voorop staat dat met de Diftar in ieder geval een goede bijdrage aan het milieu wordt geleverd, wat door GBV wordt gezien als een zeer wenselijk resultaat.
Ook de rioolheffingen gaan in 2014 stijgen. Dit komt door het achterstallig onderhoud van de afgelopen dertig jaar. Het achterstallig onderhoud is niet goed te praten (het geld dat aan rioleringen had moeten worden besteed is ergens anders aan besteed), maar het is een verdrongen feit waarop moet worden geanticipeerd. Stijging van de rioolheffingen is onvermijdelijk omdat niet langer kan worden gewacht met het onderhoud.
Businesscase 60+
De gemeente heeft een voorstel ingediend om 60+ ers te laten afvloeien middels demotiebeleid (60+ ers gaan minder / stoppen met werken met behoud van salaris, zodat er een doorstroom ontstaat op de werkvloer. Het demotiebeleid binnen de gemeente Oosterhout zou moeten bijdragen in het bevorderen van de mobiliteit van andere werknemers en het gezond houden van de organisatie (verlaging van de personele kosten).
GBV stemt niet in met een demotiebeleid. GBV zal niet ingaan op standpunten voor en/of tegen het demotiebeleid, omdat men zich dan op glad ijs begeeft (men beland dan in een discussie waar men niet lijkt uit de komen). GBV zal aanhalen dat de gemeente Oosterhout het landelijk beleid moet aangehouden. Het is niet te verkopen aan de burgers (niet zijnde ambtenaren) die via landelijke regelingen afvloeien en/of ontslagen worden, terwijl ambtenaren van de gemeente door middel van bijdragen van burgers worden afgevloeid. Ook zouden de kostendalingen die de gemeente voorspiegeld niet worden gehaald op de langer termijn.
volgende steunfractievergadering
De volgende vergadering is op 6-1-2014